Per 1 januari 2025 wijzigingen in StAr handboek op 2 punten: Nazorg en Praktijkeis
Het StAr Handboek omvat de kwalificaties die voor de branche en voor de certificaathouders van belang zijn om de (voorbehouden) handelingen volgens gemaakte afspraken en uniform binnen de branche uit te voeren. Het Handboek wordt met ingang van 1 januari 2025 gewijzigd op 2 punten: Nazorg en Praktijkeis.
Nazorg
Goede nazorg bevordert het juiste gebruik van hoorhulpmiddelen en de relatie tussen klant en leverancier. Klanten willen weten waar ze op kunnen rekenen en onderling willen de StAr-gecertificeerde bedrijven een voor alle StAr-audiciens gelijk speelveld. Zowel binnen als buiten StAr is er behoefte aan een striktere omschrijving van de nazorg door StAr-audiciens. Tegen deze achtergrond heeft het bestuur StAr op advies van de Raad van Advies en na consultatie met de stakeholders besloten de vereisten ‘Nazorg’ te wijzigen.
De hoorapparatuur is ooit aangeschaft/verstrekt met een doel; zo goed mogelijk kunnen functioneren en participeren in de maatschappij ondanks de slechthorendheid. Daartoe moet de apparatuur technisch in orde zijn, maar ook passend bij een wellicht veranderend gehoor en/of gewijzigde luisteromstandigheden. De nieuwe Nazorg-eisen zijn zo geschreven dat van de vakkundig audicien mag worden verwacht dat hij/zij weet hoe te handelen en dat het management zicht heeft op de te leveren diensten.
Nazorg dient een optimaal gebruik van de hoorapparatuur te bevorderen, inhoudelijk verantwoord te zijn en proportioneel, met een goede balans tussen de rechten en plichten van de klant enerzijds en de StAr-audicien anderzijds. De leverancier dient naar behoren te leveren, de klant dient de apparatuur als uitgelegd te gebruiken en te onderhouden.
StAr-klanten stellen niet meer al hun vragen in de winkel en de antwoorden en adviezen bereiken de klant ook toenemend digitaal. Daar is rekening mee gehouden.
Ook is gekeken naar de vereiste competenties; wie mag welke activiteiten verrichten? Wat is voorbehouden aan de StAr-geregistreerde audicien, wat kan en mag door een andere medewerker worden gedaan? Daar waar de (Europese) wetgever eisen stelt aan service en garantie gelden deze uiteraard ook voor de StAr-audicien. Wettelijke bepalingen kunnen veranderen; om die reden zijn ze niet overgenomen in het Handboek. Ze worden als bekend verondersteld bij zowel de klant als de leverancier.
Praktijkeis
En het bestuur van de StAr heeft, na consultatie van de Raad van Advies en het doorlopen van een inspraakprocedure, besloten om de zogeheten praktijkeis voor audiciens ten aanzien van de hoortoestelaanpassingen (artikel 5 van H6.3, Reglement Registraties, Handboek 3.1), aan te passen.
De wijziging heeft ten doel te verduidelijken welke eisen er worden gesteld aan de kennis en ervaring ten behoeve van herregistratie; audiciens moeten kunnen aantonen dat zij niet enkel bij bijvoorbeeld intakes of fijnafstellingen of eindevaluaties betrokken zijn, maar praktijkkennis hebben van en ervaring hebben met alle stappen van het proces.
Gewijzigde versie Handboek
Helaas laat de oplevering van de herziene versie iets langer op zich wachten dan gewenst. De herziene versie van het Handboek zal per 1 januari van kracht zijn. De standaard implementatietijd van 6 maanden inzake Handboek wijzigingen is in deze van toepasing. U kunt in de loop van januari deze versie raadplegen op de website van StAr. Wij zullen u een bericht sturen zodra het gepubliceerd is.